MR Wheel Teszt

2016. február 25. csütörtök
 
 

Fogadjátok szeretettel Juhos Gergely barátunk gondolatait, a magyar gyártású WR Wheel kerékszett teszteléséről!

"Szabad-e a kisökörnek??? - avagy MR. Wheel kereket teszteltem.

Amit szabad Jupiternek... szól a mondás. Mi sem lehet találóbb ebben a helyzetben, amikor olyan kerék kerül a halandó alá, amit nemzetközi csapatok is nagy versenyeken nyúznak.

Remélem nem untatok túl sok embert írásommal, akit nem érdekel, nyugodtan ugorja át.

Azt már sokan tudjuk, hogy egy jó kerék legalább olyan fontos, mint a jó váz, hiszen ez adja le a verejtékkel kifejtett erőt az aszfaltra. Régóta áhítozva figyelem a nagyokat, ahogy a peremes karbon kerekekkel suhannak a mezőnyben. Haskó Tamás - t idézve: "ó, hát ezek nagyon jó cuccok, egy ilyenem lenne, biztosan 5 km/h-val gyorsabb lennék." Hehe, ha az ilyen egyszerű lenne. Vagy mégis?

Múlt héten adódott a lehetőség, vigyem el egy próbakörre a Mr. Wheel már UCI által is engedélyezett 45mm peremmagasságú fullkarbon kerekét. Mindezt úgy, hogy igazán karbon kerékkel még nem tekertem, így inkább az én 35mm-es Fulcrumomhoz tudok csak hasonlítani.

Kézbe véve a súlykülönbség azonnal érződik. 1450g az 1760-al szemben: a 30 deka az 30 deka. Ami a külalakot illeti, egy végletekig leegyszerűsített konstrukciónak tűnik: alumínium agyak, átlagosnál több hengeres küllő, spártaian egyszerű matricázás. Aztán, ha kicsit jobban megvizsgálja az ember rájön, hogy ez a felni bazaltos bevonatot kapott, a fékhatás növelése és a hosszú fékezések általi felni melegedés kiküszöbölése végett. A sok küllő az oldalirányú terhelések felvételére szolgál. Ami nekem kicsit visszás, az a rejtett küllőanya. Lehet, hogy aerodinamikailag jó, de ha centírozni kell a kereket, akkor bizony le kell fejteni a szingót hozzá. Mindenki eldöntheti, hogy ez jó dolog-e, vagy sem.

Közben a kerék bekerült a bringába, új Tufo 25-ös szingók feszülnek rajta, és Csanád Danyi -tól kaptam kölcsön fékpofákat is hozzá.

Neki is vágtam a majd 60 kilis tesztkörnek, amiben volt kifejezetten rossz minőségű aszfalt és jó minőségű, de szeles útszakasz is.

Ami elsőre feltűnt: hihetetlenül jó a rezgés csillapítása. Ilyet éreztem már korábban, amikor az alu bringáról karbonra váltottam. Azt hittem ennél jobban komfortot növelni már nem lehet. Erre most legalább ekkora különbség jelentkezett pusztán a kerék miatt (a peremes kerekemen is 25-ös gumi van, szerintem ennyit maga a szingó nem javít a komforton). Ilyen téren hamar összebarátkoztam a kerékkel. Vihettem bármilyen rossz útra, nagyon szépen kisimította, de azért tompa rezgésekkel tudatta, nem szikványos aszfaltról van itt szó.

Olvastam, hogy az ilyen kerekekkel jobb utazót lehet menni, mint a "mezei" alukerekekkel. Mondjuk hozzátették, hogy ezt inkább 40-es tempó környékén érzi meg az ember. Nos, már 30 km/h körül is feltűnt, hogy irányváltásnál úgy viselkedik, mintha egy autón peres gumik lennének. Fordul szépen, de amikor elkezd kanyarodni az ember, azért érzi, hogy erősebben kell elfordítani a kormányt. Nem kell emberfeletti erőre gondolni, elsőre meglepő csak. Szóval én először a pörgettyű hatásra gondoltam, hogy úgyis a súly a kerék kerületén van, ezért lomhább. De hát ez a kerék könnyebb, mint az alu kerekem. Csaba Duzmath is mondta ezzel a kerékkel kapcsolaban, hogy feltűnt neki, amikor elment egy autó mellette, kicsit meglökte a légáram. Ahaaaaa! Akkor itt másról van szó. És tényleg: már ennél a tempónál is érezhető, hogy a kerék "vágja" magát előre a levegőben. Nosza, akkor menjünk egy kis tempót! Helvéciai vasútnál elkezdtem felhúzni a tempót. Váltás-tekerés-váltás... ...aztán azon kapom magam, hogy 50 fölött nyomom... ...és még tudom is tartani. 1-2 kilit sikerült ilyen iramban mennem, magam is meglepődtem. Később ráálltam 39-es utazóra, ezt egész moderált erőkifejtéssel tartani tudtam. Persze nekem nincsen wattmérőm, így szubjektív a véleményem, de sztem úgy 2 km/h előny ilyen sebességnél már összejöhet. Impozáns...

Már csak egy dolog furdalta az oldalam: vajon hogyan lehet egy ilyen magas falú kereket felgyorsítani? Nosza, neki is ugrottam egy-két tőlem telhető amolyan mackó-sprintnek. Akárhányszor nekiduráltam magam, mindig 53-54 km/h lett a végsebesség. Nálam ez már jó érték, a fulcrumommal nem jönnek ilyen egyszerűen ezek a sebességek. Az alu kerékhez képest azt érzem, hogy amég ott az ember megfeszül, hogy egy bizonyos sebességet elérjen, a karbon valahogy könnyedén túlgördül ezen és még tovább tud gyorsulni. Ezt ülve gyorsításnál is éreztem: olyan sebességfokozatnál, ahol a 41 km/h-ra gyorsítás már nagyobb erőkifejtést igényel, ezzel a kerékkel 44-ig könnyebben fel tudtam pörgetni. Tök más a két karakter, valahogy menni akar...

Jó, aláírom, nem egy Fulcrum Racing Zerohoz hasonlítom, más kategória a két kerék. Ki tudja, talán lesz ilyen teszt is hamarosan.

Mindenesetre nehéz szívvel adtam vissza a kereket, egészen megszerettem.

Jó, nincsen viszonyítási alapom más karbon kerekekkel, így nem tudom mit tudhat a konkurenciához képest. Talán Csani kerekével egyszer össze tudom majd hasonlítani.

Hogy kinek lehet jó egy ilyen karbon kerék?

Ha versenyző vagy, akkor neked egészen boztosan: jól reagáló, könnyen gyorsítható, nagy tempót lehet vele menni.

Ha "ultrás" vagy: már a 30-as sebességnél is érződik az aerodimanikai előny, ha csak pár W-ot tudsz spórolni, már akkor is hosszú távol jelentős előnyhöz juthatsz.

Ha hobbista vagy: a tekerések során sokkal nagyobb komfortot biztosít, mint az alumínium kerék. A cool faktora is sokkal-sokkal jobb. smile hangulatjel (Mondjuk nekem a fekete matricás verzió jobban tetszik).

Ami mérlegelendő, az az, hogy kell-e a szingós gumi. Szerintem nagyon jól viselkedik, komfortos. Viszont aláírom, hogy defekt esetén sok macera van. Mondjuk, ha defektjavíto folyadékot tölt bele az ember...

Árban amúgy már kezd "barátságos" lenni, a karbon egyre nagyobb elterjedésének következtében, de azért még mindig olyan mértékű, hogy a legtöbb amatőr és hobbikerékpáros felszisszen. Ennek ellenére mindenkit arra bíztatok, hogy próbálja ki, mert ha egyszer valaki rájön, hogy ilyen is létezik, bizony hamar felkerül a kívánság listájára.

Köszönöm a Veloroomnak, hogy kipróbálhattam a kereket!"

legújabb információk