Hol tekersz?

 

 

1. A városi dzsungelben haladsz, gyorsabban, mint az araszoló kocsisor, de lassabban, mint egy fixies biciklisfutár vagy egy országúti/fitnesz bringás. Ha a munkahely, a bolt, egy jó kis cukrászda a cél, számodra a legjobb választás egy VÁROSI vagy CITY bringa.

VÁROSI KERÉKPÁR A klasszikus városi kerékpárt mindenki ismeri, hiszen már szüleink, nagyszüleink is ilyenekkel közlekedtek. Azonban, ahogy telt az idő, fejlődött a technika (no meg nőttek az igények!), a mára igazából csak a váz ergonómiája és az országúti méretű (26-28”-os), közepesen széles gumival felszerelt kerék maradt meg. Az egy sebességet és a kontraféket felváltotta a többfokozatú váltó és a V-fék.


Miért alkalmas a városi bringázásra?

Mert kényelmes, bármilyen ruházatban használható, a nagy kerekek, a közepesen széles, sima futófelületű gumik jól működnek aszfalton, murván és földes utakon is, és nem fáradsz el a tekerésben.

Honnan ismered fel?

Normál férfi- és alacsony átlépésű női váz (hogy könnyű legyen le-, és felszállni a forgalomban, akár szoknyában is), magas, íves, hajlított kormány (hogy kényelmes testtartást biztosítson, és jól lásd a forgalmat), csomagtartó (táskák, szatyrok biztonságos szállítására), sárvédő, világítás, láncborítás, külső vagy agyváltó.

Mire lehet még szükség a kényelmes és biztonságos bringázáshoz?

Ide ajánlatok kerülnek: kosár a kormányra, lakat, pumpa, sisak, esőkabát, napszemüveg…

 

2. A bringát nem csak a lakóhelyeden használod, hanem egy-egy túra alkalmával kitekintesz a városon kívülre, ahol változatos út- és terepviszonyok várnak. ha szeretnéd ezeket a hosszabb-rövidebb túrákat úgy lenyomni, hogy legközelebb is legyen kedved nekivágni, számodra a legjobb választás egy túra/trekking kerékpár.

TÚRA/TREKKING KERÉKPÁR Ránézésből hasonlít egy városi bringára, ám jobban megvizsgálva kiderül, hogy ezek a kerékpárok már megerősített vázzal, állítható magasságú kormánnyal, és gyakran rugós (és széles, esetenként zselés) nyereggel rendelkeznek. Hiszen a cél, hogy hosszú távon is kényelmes utazást biztosítsanak.

Miért alkalmas túrázásra?

Mert vázgeometriájának és kialakításának köszönhetően rendkívül kényelmes, és már alapfelszereltség mellett is alkalmas arra, hogy szilárd burkolaton, földes úton, murván, síkon, lejtőn, emelkedőn bárhova eljuss vele. Mindezeknek, és széles áttételezésének köszönhetően sportos és kényelmes. Persze vannak hozzá kiegészítők, melyek még komfortosabbá és teljessé teszik az élményt.

Honnan ismered fel?

Hasonlít a városi kerékpárra, nagy és kényelmes. Hajlított a kormánya, erős a váza, hogy nehéz csomagokat is kényelmesen elbírjon, van rajta sárvédő, csomagtartó, láncvédő, és gyakran első teleszkóp és tárcsafék is. Ha ráülsz, tartásod egyenes, nincs kormányra dőlés.

Mire lehet még szükség a kényelmes és biztonságos bringázáshoz?

oldaltáska, kormánytáska, kesztyű, pumpa, sisak, esőkabát, napszemüveg…

 

3. Ha minden nap tekersz, és úgy bele tudsz lendülni, hogy a napi közlekedésbe nem csak a bolt, iskola, munkahely számít bele, hanem akár napi szinten nyomod dűlőutakon, aszfalton, földes úton, szóval mindenféle úton, ami lakóhelyed körül megtalálható, neked egy cross kerékpár való!

CROSS KERÉKPÁR Hogy ez egy milyen állat? Jó a kérdés. Van, aki szerint a túragépek lecsupaszított, sportos változata. Mások szerint az országúti és a mountain bike ötvözete. Egy biztos: kiváló választás azoknak, akik vegyes terepen tekernek, sportosak, lendületesek, de mindezt kényelmesen tennék.

Miért alkalmas a mindennapi tekerésre és lendületes túrázásra?

Mert kerékméretének, gumijának (futófelülete sima, széle viszont bütykös) és váltója áttételezésének köszönhetően az extrém terepen kívül mindennel megbirkózik. Ez arra jó, hogy aszfalton suhanjon, terepen meg kapaszkodjon Elvisz bárhová, legyőz bármit, sportos, mégis kényelmes. Így rövid és hosszú távra egyaránt alkalmas.

Honnan ismered fel?

Azt gondolnád, hogy egy mountain bike áll előtted. Masszív váz, egyenes kormány, ballonos gumi. De ha jobban megnézed, a cross bringának keskenyebb a köpenye, és nem borítják bütykök a futófelületet. Jellemző a V-fék- vagy a mechanikus tárcsafék, az első teleszkóp.

4. Ha olyan bicajt keresel, mellyel a lehető leggyorsabban lehet eljutni A-ból B-be (saját erőd által), és kellően sportosnak érzed magad, aki a száguldást szívesen feláldozza a kényelem oltárán, az országúti kerékpárt neked találták ki.

ORSZÁGÚTI KERÉKPÁRÚgy is hívják, hogy versenykerékpár. Ez pedig nem véletlen. Itt már nincs semmi, csak a váz, a kerekek, a kormány, a váltó-, a fék- és a hajtásrendszer. Itt már ezek minősége számít, és ezek minőségétől függően százezres nagyságrendtől milliósig terjedhet az ár.

Honnan ismered fel?

Az országúti bringának csak különös ismertetőjelei vannak. Elsősorban a koskormány tűnik fel, mely lefelé ível, és hátra hajlik (ezzel szolgálva a minimális légellenállást). A következő ismertetőjel a rendkívül keskeny és teljesen sima felületű gumiköpeny, a nagyméretű (28-as) kerekek, és nem kerülheti el a tekintetet a keskeny és kemény ülés sem.

Miért alkalmas gyors tekerésre?

Nos, erről kérdezzétek meg a boltban dolgozó srácokat, akik rendszeresen tepernek aszfalton! A viccet félretéve: mindabból, amit eddig leírtunk róla, látszik, hogy ezt a típust pontosan és kizárólag csak arra találták ki, úgy szerelték fel, hogy ez ember száguldozzon vele. Síkon, hegyen-völgyön, de kizárólag aszfalton! Nincsenek sallangok, nincs is hely és lehetőség semmi egyéb dolog (még a sárvédő) felszerelésére sem. Rendkívül könnyű. Súlya is, tekerése is.

5. Sportosan, lendületesen élsz, olyan bringát keresel, mely télen-nyáron, aszfalton, terepen mindig és mindenhol gyorsan repít, neked, egy cyclocross kerékpár való.

CYCLOCROSS KERÉKPÁR Ő az országúti terepbringa. Őse ugyanis a „versenybicikli”. Ez a gép bárhol elvisz, így országúti vagy terepbringázásra ugyanúgy alkalmas, mint túrázásra. A cyclocross bringa az őszi-téli csapatásokon érzi különösen elemében magát. Amikor az országúti már megpihen…

Honnan ismered fel?

Mivel az országúti/versenykerékpár gyermeke, nagyon sok a közös jellemzőjük: az országúti váz, a koskormány, a nagyméretű (28-as) kerekek, a remek váltó-és fékrendszer. Nincs semmi extra, mint sárvédő, láncvédő, csomagtartó, van viszont bütykös gumi. Nevezhetnénk akár az MTB soványabb tesójának is…

Miért alkalmas gyors (vegyes) terepen haladásra, és egyáltalán mindenre?

Gyors, mert kiképzésének és vázgeometriájának köszönhetően úgy simulsz rá, akár egy országútira. Lendületes, mert áttételezése is erre predesztinálja. Az MTB-nél jóval keskenyebb, de az országútinál szélesebb bütykös köpenyével siklik az aszfalton, de rendkívül jól kapaszkodik terepen is.

6. Amennyiben az a célod, hogy kikapcsolódásképp kivonulj a világ végén kicsit túlra, és bringával kavarj hatalmas porfelhőket, szánts vagy dagonyázz, nem kérdés, hogy mountain bike-t kell venned!

MOUNTAIN BIKE Magyarul hegyi kerékpár. Mint azt a neve is mutatja, nem feltétlen az, amire nálunk az olcsóbb árfekvésű MTB-ket használják (értsd: munkába, boltba járás kerékpárúton, aszfalton). Bár túl sok hegyünk sincs, nevezzük terepkerékpárnak, és máris megoldottuk, hogy mire is jó ez a vastag kerekű, rendkívül masszív gépállat.

Honnan ismered fel?

Hatalmas bütykökkel ellátott, rendkívül vastag ballonos gumijai már első ránézésre árulkodnak. Régebben a 26”-os kerekek voltak a jellemzők, de mára elterjedt a 29”-os kerékméret is. Rendkívül masszív, erős váz, viszonylag hosszú tengelytáv jellemzi. Féke rendkívül erős (lehet V-fék vagy tárcsafék is). Az első teleszkóp alap, de gyakori a hátsó is.

Miért alkalmas gyors terepen tekerésre?

A válasz rendkívül egyszerű: mert erre találták ki! Tulajdonképpen nem is alkalmas arra, hogy az ember aszfalton tekerve jól érezze magát egy MTB nyergében. A ballonos gumi miatt pattog, a vastag kerékátmérő miatt nehéz tekerni. Ám a terep! Na, az az ő terepe! Egyszerűen adrenalin bomba! Még akkor is, ha az ember csak sík terepen tolja. De a homok, a sár, a zúzalékkal, kaviccsal, egyéb törmelékkel megszórt úttalan utakon száguldozás teljesen kikapcsol. Nincs agyalás, csak szárnyalás. Ott, ahol még egy autó is feladná…

 

legújabb információk